Χορωδιακά Σύνολα - οι συνεκτικοί κρίκοι του Ωδείου μας

Η νεανική χορωδία στο Μέγαρο Μουσικής 2015
Στο πλαίσιο του υποχρεωτικού μαθήματος της Χορωδίας, από το 2010 όπου το Ωδείο αρχίζει να παρουσιάζει εκρηκτική ανάπτυξη σε αριθμό μαθητών, η Ροδούλα Χαρδαλή στη διεύθυνση και Έρη Χαρδαλή ως συνοδός πιανίστα, ανέλαβαν την διδασκαλία της Χορωδίας. Με ζήλο και υπευθυνότητα πολύ σύντομα δημιούργησαν 4 χορωδιακά σχήματα με βάση ηλικιακές ομάδες: Προχορωδιακή, Παιδική, Εφηβική και Νεανική, και αργότερα και μία χορωδία Γονέων και Φίλων του Ωδείου μας. Τα Χορωδιακά αυτά σχήματα  κάνουν τακτικές εβδομαδιαίες πρόβες, ενώ κάθε χρόνο δίνουν πολλές σημαντικές συναυλίες στο Πνευματικό Κέντρο, στο Θέατρο Πέτρας αλλά και σε διάφορους χώρους της Πετρούπολης. Επίσης έχουν παρουσιαστεί και στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών αυτόνομα, αλλά και σε σύμπραξη με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και άλλα Χορωδιακά σχήματα.


                                 
                                     ακούστε ένα δείγμα
          "Can You Here Me" του Bob Chilcott, ένα τραγούδι
            με παράλληλη ερμηνεία στην νοηματική γλώσσα.



Όπως μας εξηγεί η Ροδούλα Χαρδαλή:

Η διδασκαλία μιας  χορωδίας είναι επίπονη και απαιτεί υπομονή και επιμονή αλλά το αποτέλεσμά της είναι διαχρονικό. Η αναγκαιότητά της όμως πολύ μεγάλη μιας και
η συμμετοχή σε χορωδία ενισχύει 
τη Μουσικότητα: τραγουδώντας σε μια χορωδία βελτιώνεται ο  τρόπος  που ακούτε μουσική, αντλεί την έμφυτη μουσική σας ικανότητα και ενισχύει την εκτίμησή σας για την αρμονία, εξασκεί και  αναλύει με βιωματικό τρόπο όλα τα μουσικά δρώμενα με ευχάριστο τρόπο.
την Ψυχική υγεία: Η συμμετοχή στη χορωδία κάνει καλό σε μια ευρύτατη γκάμα ανθρώπων  γιατί ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα  και βελτιώνει την ψυχική διάθεση. Αρκεί μία ώρα τραγουδιού στη χορωδία για να  μειωθούν σημαντικά οι ορμόνες του στρες όπως η κορτιζόλη, και να αυξηθούν οι κυτοκίνες, που βοηθούν στην άμυνα του οργανισμού μειώνουν το στρες και την κατάθλιψη.
τη Συνεργασία: τραγουδώντας στη χορωδία, γίνεστε μέλος μιας νέας κοινωνικής κοινότητας, όπου μπορείτε να κάνετε νέους φίλους. Συμμετέχοντας στη χορωδία απολαμβάνετε ένα μεγαλύτερο αίσθημα συντροφικότητας και αποτελείτε μέρος μιας συλλογικής προσπάθειας.
την Αυτοπεποίθηση: Οι περισσότεροι από σας  δεν φαντάζονται ότι θα παίξουν ποτέ μπροστά σε ένα ακροατήριο και αν  το βιώσετε  για πρώτη φορά ως μέλος μιας χορωδίας μπορεί να αλλάξει τη ζωή σας. Η εμφάνιση  μπροστά σε ένα κοινό σας δίνει το πιο εμφανές και φυσικό σημάδι έγκρισης άλλων ατόμων: το χειροκρότημα.
την Ορθοσωμία: Οι ενέργειες της προθέρμανσης, της βαθιάς αναπνοής και του ανοίγματος του διαφράγματος οξυγονώνουν όλο το αίμα, βελτιώνουν επίσης τη στάση σας και τονώνουν  τους μυς του στομάχου σας - ένας ισχυρός πυρήνας υποστηρίζει τη σπονδυλική στήλη, έτσι ώστε το σώμα σας να είναι λιγότερο επιρρεπές σε τραυματισμό καθώς μεγαλώνετε.

Ας γνωρίσουμε τώρα καλύτερα τις δύο καθηγήτριες που έχουν κυριολεκτικά αφιερωθεί στο υψηλό αυτό έργο διδασκαλίας των Χορωδιακών Συνόλων μας:

Ροδούλα Χαρδαλή

Γεννήθηκα και ζω στη Αθήνα. Οι μουσικές μου ανησυχίες με οδήγησαν στην επιτυχή εισαγωγή μου στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης απ’ όπου πήρα Πτυχίο και Μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, δίπλωμα του Μεταπτυχιακού τμήματος Μουσικών Σπουδών της Κέρκυρας με ειδίκευση στη Διεύθυνση παιδικής και σχολικής χορωδίας, δίπλωμα πιάνου και πτυχία ανώτερων θεωρητικών του Ελληνικού και Πειραματικού Ωδείου Αθηνών, ενώ παράλληλα μελέτησα κλασικό τραγούδι με τη Μαρία Ρουμάνη και την Αγγελική Καθαρίου. Η τακτική συμμετοχή μου στις Θερινές Ακαδημίες διεύθυνσης χορωδιών, που διοργανώνει το τμήμα μουσικών σπουδών Κέρκυρας από το 2010, με τους διεθνώς αναγνωρισμένους παιδαγωγούς Αν. Κοντογεωργίου, Μ.Εμ. Μελιγκοπούλου, Δ. Κτιστάκης, D. Rao, J. Asworth-Bartle, M. Guinard-από το el systema, Β. Astulez κλπ. αλλά και του συστήματος Kodaly, Μ.Πατσέας Ar.Toth, K. Kiss, μα πάνω απ όλα η αγάπη για το χορωδιακό τραγούδι με έχει βοηθήσει να αποκτήσω ένα πολύπλευρο προσωπικό ύφος διδασκαλίας. Έχω συμμετάσχει σε χορωδίες και σε ομάδα body percussion του S. Mogelli. 
Από το 1993 διδάσκω παιδιά στο πιάνο, τα θεωρητικά και στα 5 χορωδιακά σύνολα στο Δημοτικό Ωδείο Πετρούπολης. Το 2016 επιλέχθηκα ως εμψυχώτρια χορωδιακής ομάδας από το el systema Venezuela’s για την επιμόρφωση των Προσφύγων στους Καταυλισμούς.



Έρη Χαρδαλή



Η  αγάπη  μου  για  τη  μουσική  και  τα παιδιά με οδήγησε στο Δημοτικό Ωδείο Πετρούπολης να διδάσκω άλλοτε θεωρία , άλλοτε πιάνο , άλλοτε να είμαι συνοδός χορωδιών αλλά πάντα κοντά στα παιδιά με ιδιαίτερη ευαισθησία .
Η εκπαίδευσή  μου, πτυχία και διπλώματα Θεωρητικών και πιάνου, σεμινάρια Χορωδίας, Body Percussion, Νευρολογίας και Μάθησης, Μουσικο-κινητικής, Μουσικο-παιδαγωγικών με το σύστημα Kodaly, αλλά και  η  εμπειρία  μου, με οδήγησαν στο να παρέχω την καλύτερη κατάρτιση  στους μαθητές μου και να συμβάλλω στην συνολική αποστολή της ωδειακής εκπαίδευσης.
Καλλιτεχνική μου στέγη  το Δημοτικό Ωδείο Πετρούπολης όπου εργάζομαι από το 1994 μέχρι τώρα .